Rembrandt College
- Expertises:
- Burgerschap
- Podiumkunsten
- Talentontwikkeling
Ons cultuurprofiel
Het Rembrandt College is een kleinschalige, kleurrijke openbare school, die alle leerlingen verwelkomt, ongeacht hun her- of afkomst, geloofsovertuiging of geaardheid/genderidentiteit. We bieden eigentijds onderwijs, dat niet alleen tegemoetkomt aan de maatschappelijke eisen, maar ook een brede intellectuele, sociale en creatieve vorming geeft. Zodat leerlingen zich optimaal en in brede zin kunnen ontwikkelen, een passend diploma behalen en een zinvolle plaats in de maatschappij van morgen kunnen innemen.
Cultuuronderwijs op het Rembrandt College is onlosmakelijk verbonden met de burgerschapsopdracht die de school heeft én de actualiteit. Samen vormen die drie ABC (Actualiteit, Burgerschap en Cultuur). Cultuur heeft altijd te maken met hoe je je verhoudt tot de wereld om je heen. Cultuuronderwijs biedt leerlingen vaardigheden en attitudes die hen helpt een positie in die wereld in te nemen. Hierin speelt de drietrap ‘verbinden – reflecteren – creëren’ een essentiële rol. We vragen van leerlingen om wat ze leren te verbinden aan hun reeds bestaande kennis en ervaringen. Vervolgens zullen ze moeten reflecteren op hoe die twee zich tot elkaar verhouden door zichzelf af te vragen: Verandert mijn blik op de wereld door wat ik geleerd heb? Ten slotte mondt dit proces van verbinden en reflecteren uit in een creatieve uiting die de wereld verandert. Dat klinkt groot, maar als de creatieve uiting van een leerling iemand anders aan het denken zet of zich laat verwonderen, is de wereld al veranderd!
Binnen het ABC- curriculum hebben de kunstvakken een bijzondere plek. Kunst is een manier om onze reflecties op de wereld om ons heen creatief vorm te geven. Met kunst vertel je de toeschouwer niet wat jouw visie is, maar laat je hem dit voelen. De kunstvakken sluiten met hun visie op kunstonderwijs nauw aan bij de visie op ons cultuuronderwijs.
Bij de kunstvakken leert de leerling bewust, via een creatief proces een artistieke uiting te geven aan het cultureel bewustzijn. Het creatieve proces, de vaardigheden waarnemen, analyseren, conceptualiseren en vormgeven staan bij deze vakken centraal. De leerling leert haar eigen talent en dat van anderen (h)erkennen en inzetten.
Het Cultuurprofiel van het Rembrandt College wordt door de hele school gedragen: in vaklessen, projectweken, excursies en opdrachten. De schoolleiding en cultuurcoördinatoren evalueren op regelmatige basis de stand van zaken met betrekking tot het cultuuronderwijs. Docenten van alle vakken ontwikkelen cultuuronderwijs: in vaklessen, grotere opdrachten, projectweken en excursies. Voortdurend hanteren ze daarbij de drietrap: verbinden – reflecteren – creëren. Leerlingen verbinden leerstof aan hun leefwereld; reflecteren op hun eigen positie in de wereld; en verwerken dat vervolgens in een creatieve uitingsvorm.
Het gebouw van het Rembrandt College is kleurrijk en overal hangt leerlingwerk, omdat we trots zijn op wat onze leerlingen allemaal maken. Voorstellingen zijn een feestje waarbij ouders, vrienden, familie, medeleerlingen en collega’s worden uitgenodigd. In communicatie naar binnen en naar buiten toe laten we zien dat het Rembrandt College een Cultuurprofielschool is.
Op het Rembrandt College hebben we de burgerschapsopdracht én aandacht voor actualiteit nauw verbonden met het cultuurprofiel. Samen vormen die drie ABC. Op het Rembrandt zijn ook geen cultuurcoördinatoren, maar ABC-coördinatoren. Naar onze mening biedt cultuuronderwijs leerlingen vaardigheden en attitudes die hen helpen een positie in de wereld in te nemen.
Door te verbinden, te reflecteren en te creëren wordt lesstof betekenisvoller voor leerlingen: het gaat over henzelf én de wereld. In projectweken, bijvoorbeeld de Cultuurweek voor de onderbouw, geeft een overkoepelend thema richting aan wat leerlingen ervaren en maken. In flexuren geeft cultuuronderwijs leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te uiten op een manier waar in standaard-lessen niet altijd ruimte voor is.
- Theater de Lampegiet, Veenendaal
- Cultuurfabriek / Bibliotheek Veenendaal, Veenendaal
- Slagwerkschool Midden Nederland, Zeist
- School en Cultuur Veenendaal, Veenendaal
- MAAK! Veenendaal, Veenendaal
- MUZEN, Veenendaal
- Dansschool Dansemiek, Veenendaal
- Poppodium Tivoli, Utrecht
- TafelVanVijf Muziektheater, Amsterdam
- 4XM Hiphopworkshops, Mill
- Kleinkunstig, Utrecht
- Theatermakerij Storm, Houten
- Beeldende vorming
- Muziek
- Drama
- Beeldende vorming (Kunst-BV)
- Beeldende vorming (Kunstv. 2)
- Muziek (Kunst-muziek)
- Muziek (Kunstv. 2)
- Kunst Algemeen
- CKV
- Drama (Kunst-drama)
- Drama (Kunstv. 2)
- Kunst & Cultuur
Rembrandtlaan 2
3904 ZK Veenendaal
Postbus 292
3900 AG Veenendaal
postbus@rembrandt-college.nl
0318-509900
www.rembrandt-college.nl
Coördinator Cultuur en Burgerschap
w.berkhof@rembrandt-college.nl
- Schooltype
- VMBO, HAVO, VWO
- De schoolgids 2024-2025
Onze projecten
Hiphop in protest
Leerlingen verkennen aan de hand van de SDG’s tegen welke ontwikkelingen in de wereld om hen heen ze zich zouden willen verzetten. Talendocenten en Frans-/Duitstalige rappers helpen hen vervolgens dit om te zetten in een raptekst. Tot slot maken leerlingen een bijpassende muziekvideo of protestbord.Kaleidoscoop
Leerlingen worden drie dagen uitgedaagd om na te denken over maatschappelijke problemen door eerst eens te visualiseren hoe hun ideale wereld eruit ziet. Leerlingen maken kennis met de kracht van kunst: die kan hen namelijk helpen grip krijgen op die problemen. Dat inzicht gieten ze vervolgens in de vorm van een zelfgeschreven spoken word.Brugklasintroductie
We vinden het belangrijk dat leerlingen al in de eerste week bij ons op school expliciet ervaren dat ze voor een school hebben gekozen die Actualiteit, Burgerschap en Cultuur van essentieel belang vindt. ABC-activiteiten worden in deze week ingezet om leerlingen dat mee te laten maken, maar ook als bindmiddel voor de nieuwe brugklassen.Cultuurweek Onderbouw
Cultuur en Burgerschap horen bij elkaar op het Rembrandt College. En dat komt bij uitstek tot uitdrukking in de cultuurweek voor alle onderbouwklassen. Leerlingen beleven, reflecteren en maken rondom thema's als 'Verrijk je kijk', 'Kunst en digitale media' en 'Vrijheid in de democratie'.Van boek naar kunst
Leerlingen van HAVO 4 en VWO 5 gaan aan de slag met het jaarlijks wisselende boek van Nederland Leest. De leerlingen worden door kunstenaars begeleid om hun perspectief op de thematieken vorm te geven door te werken met bijvoorbeeld collage, vilt, poëzie, film en installaties.Download project
Plusflex
In de Plusflexuren werken leerlingen bij de kunstvakken met technieken waar in het lesprogramma niet altijd ruimte voor is als: mozaïek, upcyclen van kleding, klassiek tekenen, grafiek (BV), songwriting, koorzang (Muziek), presentatietechniek, improvisatietheater en film maken (Drama).Download project