Arte College


- Expertises:
- 21st Century Skills
- Artistiek onderzoek
- Podiumkunsten
Ons cultuurprofiel
Op het Arte College bieden wij kunst- en cultuuronderwijs dat kleur geeft aan de identiteitsontwikkeling van onze leerlingen. Dit onderwijs versterkt de verbinding met zichzelf, anderen en de wereld om hen heen, waardoor leerlingen met vertrouwen en creativiteit hun eigen pad kunnen bewandelen.
Ons cultuurprofiel vormt de basis voor hoe wij op Arte ons onderwijs vormgeven, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een eigenzinnige, creatieve en uitdagende leergemeenschap.
Als leidraad gebruiken we hiervoor ons zogeheten Arte-kompas. Het Arte-kompas toont de inzichten en overtuigingen waarop ons onderwijs is gebaseerd. We onderscheiden vier leidende principes die aangeven wat we op onze school belangrijk vinden en waarin we ons van andere scholen onderscheiden. De twee ondersteunende principes maken dit mogelijk. Het cultuurprofiel vormt de basis van ons kompas en is vooral verbonden met het leidende principe: Op Arte is het onderwijs eigenzinnig, creatief en uitdagend. We kunnen ons niet voorstellen dat we eigenzinnig, creatief en uitdagend onderwijs aanbieden zonder cultuurprofiel. Tegelijkertijd draagt het cultuurprofiel ontegenzeggelijk bij aan de andere leidende principes: Op Arte heerst een positief en veilig leerklimaat, Op Arte werken we samen en Op Arte zijn de leerlingresultaten op alle afdelingen goed.
Het Arte College onderscheidt zich in Almere als cultuurprofielschool en richt zich op leerlingen met affiniteit met en/of interesse in kunstvakken.
Ons cultuurprofiel is stevig verankerd in het curriculum, omdat wij overtuigd zijn van de meerwaarde van kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
Wij hebben een breed scala aan kunstvakken, van het eerste jaar tot en met het examen. In de bovenbouw kunnen leerlingen hun eigen leerroute kiezen. Ook in de niet-kunstvakken wordt het profiel vormgegeven door inhoudelijke relaties met kunst en cultuur te leggen, creatieve werk- en presentatievormen te gebruiken en onderzoek te doen. Hierdoor leren leerlingen vanuit verschillende perspectieven naar de werkelijkheid te kijken.
De belangrijkste kenmerken van ons cultuurprofiel:
- Er is een doorlopende leerlijn Kunst & Cultuur voor alle leerlingen op alle niveaus, waardoor leerlingen een brede culturele bagage verwerven en zich optimaal creatief ontwikkelen. Er is een breed aanbod in de onderbouw met steeds meer keuzemogelijkheden en ruimte voor creatieve ontwikkeling.
- Alle leerlingen voltooien de leerlijn Kunst & Cultuur in het examenjaar met hun Masterpiece. Zij creëren alleen of samen met anderen een uniek, creatief kunstproduct rond een thema waarin twee of meer kunstdisciplines geïntegreerd zijn. Elk kunstwerk maakt deel uit van een totaalperformance.
- De tl-, havo-, en vwo-leerlingen hebben de mogelijkheid om in de bovenbouw te specialiseren door een kunstvak te kiezen als examenvak (theater, muziek of beeldende vorming).
- De leerlijn Kunst & Cultuur biedt leerlingen goede doorstroommogelijkheden naar kunstvakvervolgopleidingen.
- In de curricula van de avo-vakken wordt een verbinding met Kunst & Cultuur gelegd, zowel in inhoud als in werkwijze.
- Alle leerlingen ontwikkelen de Arte-vaardigheden: presenteren, organiseren, ontwerpen, zelfstandig werken en samenwerken.
- Tijdens de drie Arteweken ligt de nadruk van de vakoverstijgende projecten op de ontwikkeling van het creatieve vermogen. Elke Arteweek heeft een eigen thema en invulling.
“Culturele of creatieve activiteiten op school zijn veel meer dan een prettige onderbreking van het leren” (Mark Mieras)
Creatieve ontwikkeling: Door de nadruk op kunst en cultuur kunnen leerlingen hun creatieve vaardigheden ontwikkelen. Het stimuleert leerlingen om buiten de gebaande paden te denken.
Identiteitsvorming: Cultuuronderwijs draagt bij aan de identiteitsvorming, waardoor leerlingen zichzelf, anderen en de wereld om hen heen beter leren begrijpen. Zo ontwikkelen ze een breder begrip en waardering voor diverse culturen en perspectieven.
Positief leerklimaat: Een focus op kunst en cultuur draagt bij aan een positief en veilig leerklimaat, waar leerlingen zich vrij voelen om zichzelf te uiten en te experimenteren.
Samenwerking en communicatie: Veel creatieve projecten vereisen samenwerking, waardoor leerlingen leren om effectief te communiceren en samen te werken met anderen. Dit versterkt hun sociale vaardigheden.
Zelfexpressie: Door middel van kunst en cultuur kunnen leerlingen hun gevoelens, gedachten en ideeën op unieke manieren uitdrukken. Dit helpt hen om hun eigen stem te vinden en zelfvertrouwen op te bouwen.
Academische prestaties: Onderzoek toont aan dat kunstonderwijs kan bijdragen aan betere academische prestaties, doordat het kritische denkvaardigheden en probleemoplossend vermogen stimuleert.
- de Nieuwe Bibliotheek, Almere
- Collage Almere, Almere
- Gemeente Almere, Almere
- HKU, Utrecht
- AHK, Amsterdam
- Cultureel centrum Corrosia, Almere
- Kunstlinie, Almere
- Vis à Vis, Almere
- De Bonte Hond, Almere
- ISH, Amsterdam
- Muziektheater Amsterdam, Amsterdam
- Kamermuziekfestival Almere, Almere
- Kunstmuseum M., Almere
- SubSub, Almere
- Beeldende vorming
- Dans
- Muziek
- Theater
- Audiovisuele vormgeving
- Atelier
- Audiovisuele vormgeving
- CKV
- Drama (Kunst-drama)
- Kunst Algemeen
- Mode
- Theater
- Theatervormgeving
- Kunst & Cultuur
- Beeldende vorming (Kunst-BV)
- Muziek (Kunst-muziek)
- Film
- Fotografie
- Schooltype
- VMBO, HAVO, VWO
Onze projecten
Masterpiece
Alle leerlingen voltooien de leerlijn Kunst & Cultuur in het examenjaar met hun Masterpiece. Zij creëren alleen of samen met anderen een uniek, creatief kunstproduct rond een thema waarin twee of meer kunstdisciplines geïntegreerd zijn. Elk kunstwerk maakt deel uit van een totaalperformance.
Arteweek
Tijdens de drie Arteweken ligt de nadruk van de vakoverstijgende projecten op de ontwikkeling van het creatieve vermogen. Elke Arteweek heeft een eigen thema en invulling. Verdieping in het thema, inspiratie opdoen buiten de deur en/of het werken met externe experts en presenteren zijn structureel onderdeel van het programma.








